Powered By Blogger

söndag, april 24, 2011

Olrog Lineup



Men alltså ser inte det här trevligt ut så säg?! Det här är Ulf Peder Olrog och det var Nino som presenterade oss för varandra. Musiker emellan så börjar man ju nysta i vad man spelar och så. Jag berättade om band jag spelat i. Det blev en hel del upprepningar. "Ja då har vi ju gitarr, bas, trummor och sång. Ibland synth. Och ibland en till gitarr." Band efter band så kunde jag bara copy and paste det föregående. Sen var det Olrogs tur. "Tja, kan se lite olika ut.. mestadels så har vi ju en snubbe på fagott. Klarinett såklart, och så dragspel. Själv spelar jag bara (bara?) gitarr. Ibland har vi med dragbasun. Sen beror det ju lite på låt och så där. Känner en schysst stråkkvintett som jag tar in för de lite mer smäktande styckena. Och piano. Och så måste man ha cymbal också."

Man tappar ju hakan och andan om vartannat! VILKEN LINEUP!

Satan vad jag blev sugen på att spela i ett sånt här band! Skriva texter om asar som festar, trojanska hästar, konserverad gröt, slagsmål på byn, om folk som är ena hejare på att spela dragspel, om jäntor och pliriga drängar, skånska slott och herresäten. Inte ett enda ord om kärlek, brist på kärlek, existentiell ångest eller annat känslodravel! Bara spela sånt som låter glatt, som inte gör så att hjärtat spricker eller får en att vilja lägga sig ner på gatan och dö. Nä, sånt som får en att vilja göra två tummar upp, tjoa och tjimma, svälja ner en sup, dra en vits, ta på sig en rolig hatt och annat sånt buskis-i-buskenaktigt.

Själv vill jag spela cymbal och kanske doa på glidande toner i en disneykör. Nu återstår att hitta en fagottist (?), trombonist och klarinettist. Bandet Olrog Lineup är med andra ord ett större livsprojekt än att skaffa och rusta upp en sekelskiftesherrgård. Jag sätter slutdatum för projektet till min 90-årsdag. Känns rimligt.

3 kommentarer:

  1. Jag kan spela tvärflöjt..?!

    SvaraRadera
  2. Eh nja.. känns liite fel va. Nä såklart du ska!

    SvaraRadera
  3. JAG GILLAR DETTA INLÄGG

    SvaraRadera