Powered By Blogger

söndag, april 17, 2011

Punkter, staplar, listor och diagram

När jag tappar orken och inspirationen blir jag precis som huvudpersonen i Erlend Loes Naiv Super; det enda jag kan göra är att skriva listor. Stolpa upp saker i mitt liv på ett överskådligt sätt.  Det är en sådan period i mitt liv nu.  Det uppstår ett svart hål i min person. Jag vet inte vad jag blir glad eller ledsen av. Jag har ingenting att tillföra diskussioner, för jag tycker ingenting. Det enda jag har är mina listor. De vägleder mig retrospektivt, får mig att tänka till, får mig att minnas de detaljer jag missat. Det kan se ut så här:

5 saker som gjort dig glad under veckan
* När Rut, 3 år, inte orkade äta upp sina 4 lördagsgodisar för att en av dem (den chokladdragérade skumdelfinen) var för stor.
* Frukost med Selma
* Levainbrödet som blev det godaste bröd jag gjort, och kanske även ätit.
* Att jag fick beröm för mitt goda bröd
* När squashfröna plötsligt skjöt upp som raketer ur jorden

Veckans 3 mest lyssnade låtar
* Wuthering Heights  - Kate Bush
* Running up that hill - Kate Bush
* The Glorious Land - P J Harvey

5 saker du sett
* Feathered Cocaine
* Sweet and Lowdown
* Skellefteå AIK - Färjestad
* Hämnden
* Nyheterna


4 saker som hjälper dig att inte tappa taget
* Janson (läs: ansvar)
* Korsord
* Sudoku
* Vattna växterna (ansvar)

Det är som att jag behöver se rådata på pappret för att förstå att jag inte är en tom kropp utan innehåll. Att jag måste se delar av mig själv i stapel- och tårtdiagram för att kunna konstatera att det nog finns kvar en kärna av det som är jag. Det är inte optimalt, men det är i alla fall något.

1 kommentar: