Powered By Blogger

tisdag, juli 29, 2008

Siden Sammet Trasa Lump

Efter Götelakorv och Stockholm åkte jag hem till Stavbäck, ljuva landsbygd. Min ivriga mor hade redan bestämt dagens utflyktsmål. Så vi åkte till den lilla byn med dess lilla hantverksutställning, i år med temat Siden Sammet Trasa Lump. Förr i tiden, då lump utnyttjades som råvara till pappersmassa, kunde man jobba som lumpsamlare. Vilket drömjobb!
-Goddag, ursäkta har fru Karlsson möjligtvis någon lump hemma?
-Nej tyvärr.
-Jaha, jamen tack då fru Karlsson. Då söker jag vidare. (osv, osv, osv...)

Det är nog bara sådana här tillfällen jag verkligen önskar att jag var rik så att jag kunde köpa något oanvändbart, som man bara vill ha för havandets skull. En dyr handgjord hatt till exempel.

Eller ett täcke omsorgsfullt ihopsytt av en myriad av små sexkanter.

Men mest av allt vill jag ha den här otroligt fina trasmattan! Så modern och ändå så bonnig!

Vi gick in i cafét där man kunde köpa nybakt bagarstugebröd med ost och gurka på. Godare maträtt finnes icket.


Någon hade sytt en tårta. Så inbjudande!


På väggen hängde en bonad med uppmaningen: "Spinn spinn spinn Dottern min". Jag kände mig lite träffad och när vi kom hem började jag sticka på ett par vantar till Rut. Min mor skrattade åt min oskicklighet och jag beslöt mig för att ha god framförhållning och göra dem i en 2-årings storlek, för det är nog ungefär så lång tid det kommer ta innan de är klara.

2 kommentarer:

  1. kan man köpa trasmattan? sjukt fin.

    SvaraRadera
  2. Ja, fast den kostade nog drygt 5000:-. Det var som ett vernissage, så man kunde köpa allt som visades.

    SvaraRadera