Powered By Blogger

torsdag, januari 19, 2012

Million Dollar Baby / Hundrakronorsbruden


I tisdags var jag på boxning tillsammans med B och började därmed min upptäcksresa genom svettiga idrottslokaler för att finna den träningsform jag ska ägna mig åt i framtiden. Här - en liten recension:

Lokalen:  Ruff, på ett mycket positivt sätt.
Doft:  Gummi, svettimpregnerade handskar och tillbakahållna aggressioner
Träningen: Först uppvärmning, dvs springa runt lokalen och göra klassiska rörelser som veva med armar eller plocka upp något imaginärt föremål från golvet och hoppa upp med det (?). Därefter fick vi ställa oss på rad och träna på olika slag (rak vänster, rak höger och vänsterkrok), varvid tränaren gick förbi alla som på ett militärled och korrigerade de som inte gjorde rätt (OBS! Jag var ej en av dem!). Sedan: på med handskar! Öva olika slag mot ens partner. Sist: byta till säckhandskar! Glömma allt man lärt sig och börja mata slag på en säck och vid kommando göra någon jobbig grej (armhävningar PÅ KNOGARNA, situps, rygglyft, ner i golvet och hoppa upp högt samt hoppa som små grodor) för att sedan gå tillbaka till säcken och mata på allt man har. Träningen kändes sammanfattningsvis väldigt gammeldags, som att den har sett likadan ut i århundraden.
Sämst: Uppvärmningen var ganska slarvig med vissa rörelser och töjningar som kändes direkt livsfarliga för  t ex nackar uppbyggda efter duplolegoprincipen, men det fanns något charmigt opolerat över det.
Bäst: Mitt sällskap Slugger B. Bra allsidig träning. Tränar både kondition, styrka, teknik och smidighet. Ska prova några gånger till innan jag bestämmer mig. Det är inte som med fotboll eller dans, att man har ett bäst-före-datum på sig. Tydligen kan man bli världsmästare vid 40 års ålder om man börjar träna när man är 28, så utsikterna ser ju helt klart goda ut.

3 kommentarer:

  1. Detta är POSITIVT. Blir mkt exalterad å dina vägnar.

    SvaraRadera
  2. Hej, jag tycker du har talang och har grym vänster krok. Du är väldigt stark och har grundfysik nästan som en björn. Själv känner jag mig som en sparv när jag är där men tuff och cool efteråt. Mvh Slugger B

    SvaraRadera
  3. Sparrow (snyggt artistnamn!)! Du är snäll. Jag håller inte med om allt, särskilt inte det där med grundfysiken men jag ska försöka ta åt mig. Du ÄR tuff och cool! Och du har rörelserna i blodet. Jag tror på dig.

    SvaraRadera