Powered By Blogger

tisdag, mars 08, 2011

Internationella Kvinnodagen


Det här är egentligen ett svar på Martinas inlägg men hennes sida verkar vägra tillåta mig att kommentera hennes inlägg så det får bli så här istället.
Jo. Jag är också arg. Men mest på mig själv. För att jag är så blasé. Att jag typ inte bryr mig. Tänker att det alltid finns någon annan som gör grovgörat som jag senare kan få skörda frukterna av. Skulle skämmas ögonen ur mig om jag fick se en dokumentär om mig själv. Famla efter fjärrkontrollen och slå av skiten. Mina ideal har ruttnat och drivit iväg. Var är den Anna som gick in i alla klädbutiker vid skyltfönsterbyte och tvingade personalen att skyla de nakna provdockorna omedelbart eller skaffa andra där revbenen inte syntes? Hon som rafsade ner tjogvis med galgar med "barnunderkläder" och beordrade dem att sluta sälja dem, annars skulle hon gå in där varenda dag och rafsa ner dem tills de blev leds? Ja jag vet inte.

Idag var det internationella kvinnodagen. Vi fick samsas om det mediala utrymmet med semlan. Antar att det i Sverige är fler som bryr sig om semlor än om löneglapp. Jag har inte heller firat min dag. Tänker ofta att jag är jämställd mannen, bortsett från löneglapp och uppenbara mätbara skillnader. Så jag gjorde ett experiment idag för att testa min jämställdhet mot mannen. Det jag gjorde var att snyta mig, hålla för ena näsborren och bara fräsa rakt ner i snön, ni vet så där ohyfsat som bara män kan göra och komma undan med. Det var hygieniskt. Allt kom ut och knappt något fastnade på vanten efteråt. MEN blickarna jag fick! Och jag betvivlar starkt att en man hade fått utstå de ögonen i nacken. Nej, jag kände mig inte ett dugg jämställd.

1 kommentar:

  1. Anna. Det är bra att vi tänker över vad vi själva kan göra. Men det är viktigt att OCKSÅ vända på det, inse att det inte är en själv ensam mot problemen, utan att vi faktiskt är många. Att du gör skillnad genom att prata med mej om saker du upplevt, att det föder något inom mej och att jag i min tur kan föda något inom någon annan...om du fattar. Det jag menar är att det inte BARA är de stora sakerna som räknas och vi ska inte skämmas bara för att saker är i mindre skalor ibland, de räknas ändå. Du är bra.

    PS. jag är PEPPAD på att göra mer stora saker för övrigt! Ska vi? DS.

    PS 2. Din kommentar kom med tre gånger haha DS.

    SvaraRadera