Powered By Blogger

onsdag, augusti 15, 2007

Förberedelser


Det är bra. Jag behöver aktivera mig genom förberedelser. Fjäderägg. Äntligen har jag något att förbereda. Nu gör jag det. Jag skriver en lista på saker jag inte ska ta med till Fjäderägg. Så här ser den ut:

*Godis
*Glass
*Smink
*Badkläder

Det är klart att det är fler saker jag inte ska ta med mig, men de där kändes väsentligast.
Det här ska jag ta med mig:

*Digitalkamera
*Kikare
*Hudkräm
*Torkade fikon

Här gäller samma sak. Jag ska givetvis ta med mig mer än ovanstående, men de sakerna kändes inte värda att skriva ner. Ingen behöver höra att jag ska ta med trosor och tandkräm. Det är ju självklart.

Listor är bra. De får en att bli systematisk, mekanisk och rationell. Är det en lista på saker man ska göra så tittar man på listan, gör sakerna och kryssar sedan av. Efteråt, när allt är överkryssat, känner man en stor tillfredsställelse . Om man gör en lista över saker man tänkt på under dagen så tittar man på listan, minns det man har tänkt på och så känner man sig nöjd över sina skarpa iakttagelser.

Igår och idag gjorde jag följande listor:

*Hushållsmaskiner jag önskar mig i födelsedagspresent
*Saker jag är ledsen över
*Saker jag tänkt på idag

Det är fint att lägga märke till små saker man har tänkt på under dagen. Efter att ha skrivit ner en pytteliten tanke så känns det som att dagen plötsligt fått en mening. Att jag kan tänka tillbaka på den här dagen som "dagen då jag tänkte på sjukgymnastens coverband och hur det låter". Visst finns det en meningsfullhet, om än liten, i att tänka en sån tanke? Jag behöver meningsfullheter, om än små, i mitt liv. Jag nöjer mig med ganska lite, som ni ser.

2 kommentarer:

  1. Matlistan var inte av den här världen, jag hyllar dig. Jag hoppas att du snart har en lista på roliga saker som Alförrädare, Roskarl och Skatgök!

    SvaraRadera
  2. Att hylla mig för matlistan är lika med att hylla dig. Du stod för halva jobbet eller mer! Jag hyllar dig. Det kommer fler listor, med uthängningar av personer som tog för mycket ost/tartex/lingonsylt

    SvaraRadera