Powered By Blogger

måndag, augusti 27, 2007

Koo-koo!


I lördags kom jag hem från Fjäderägg. Det var en underbar vecka som jag aldrig ville skulle ta slut. Min hjärna har inte fått vila på jag vet inte hur länge. Den har snurrat runt samma gamla tankar som en trasig centrifug under en alldeles för lång tid så jag har inte kunnat tänka på något annat än elände. Men räddningen kom, och den bestod av:

1. Svår terräng och
2. Pillerjobb som krävde koncentration.

Att gå över stock och sten var så påtagligt meditativt. "Höger, vänster, höger vänster...", var det enda man tänkte. Så fort tankarna fladdrade iväg så stukade man fötterna.
Och att sedan bara tänka på att hålla i små 5-gramsfåglar på rätt sätt, utan att bryta deras små 0,5-gramsben och 1-gramsvingar, gjorde att jag kunde låta åtminstone 10 timmar under dagen vara helt fria från grubblerier.

Här kommer min topplista av fantastiska upplevelser under veckan:

* Att få se sälar på nära håll. De såg mänskliga ut. Och onda.
* Att få se en säljägarbostad från 500 e kr. Hjärnan exploderade nästan av att tänka sig den tidsrymden
* Att fånga en gök med händerna
* Att få hålla i en sparvuggla
* Att hålla en kungsfågel intill sitt hjärta just innan den dog.
* Att se en himmel som såg ut som reklam för Polarkaka, varje kväll.
* Att upptäcka getter på ön och få en känsla av att man var med i ett avsnitt av Lost
* Att plocka blåbär för hand och snava över ett ömsat huggormsskinn
* Att få se havsörn på nära håll. Det såg ut som att det var en hund som satt i ett träd.
* Att fånga 3 gökar samtidigt och införa "årliga göksläppardagen".

Hädanefter kommer det nog mest vara fågelbilder här. Gulligheten har ingen gräns. Man blev cuteoverloaded varenda sekund där borta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar