Powered By Blogger

fredag, augusti 03, 2007

Min drömbok


Jag drömmer så mycket konstigt. Och så mycket otäckt. Det är knäckta nackar, våldtäkter och jordens undergång. Samma svettiga kropp när jag vaknar. Ibland kommer djuren tillbaka. Jag drömmer ofta om djur. Själv brukar jag uppenbara mig i form av en vit liten fallabella som är arg och bits. Vad betyder det? Att jag längtar efter frihet? Att jag vill till Argentina? Att jag bara kommer att bli 40 år?
Igår kväll lade jag en röd skrivbok och en fin ballografpenna på andra sidan sängen, så att jag, när jag i fortsättningen vaknar, kan skriva ner de fragment jag kommer ihåg. Imorse kom jag inte ihåg nånting. Tabula rasa.
Men för någon natt sedan drömde jag att jag mötte en talande tjäder när jag var på väg till jobbet. Du var tjädern. Jag är alldeles säker på det för när jag närmade mig så skrek du åt mig att stanna där jag var. "Det är mitt revir! Du skulle bara våga ta ett steg till!", skrek du. Jag blev både rädd och ledsen. Inte för att jag mötte en talande tjäder, utan för att du var så hård. Jag hade inte gjort något. Jag skulle bara gå till jobbet. Den andra tjädern pratade inte. Jag undrar vem det var.

3 kommentarer:

  1. Anonym10:03 fm

    Den roligaste drömberättelsen berättade du för mig Anna. Det var några år sedan nu, men den har etsat sig fast.. den handlade om flodhästar i sandtaget.. ibland dyker en bild upp i mitt huvud så som jag kunde föreställa mig drömmen, då ler jag och skrattar lite inombords och allt blir mycket bättre:) Jag gillar flodhästar i sandtag!

    kramar/fia

    SvaraRadera
  2. fia!
    jag pratade om den drömmen senast igår. Drömmen då jag upptäckte flodhästarnas hemliga lekplats. Ingen tidigare upptäcksresande hade kunnat visa bilder därifrån för de hade alla blivit dödade av flodhästarna. De blev jättesura och generade av att bli upptäckta. Det var en fantastisk syn. De sprang upp och nerför ett bamsestot sandtag. De var så lyckliga. och jag var den förste att få bevittna det utan att bli ihjältrampad.

    Kommer du ihåg drömmen där jag började låta som en tågtuta, som jag drömde på tåget till stockholm med dig?

    SvaraRadera
  3. Anonym11:48 fm

    hahaha! hur kan man glömma tågtutan?! den var ju helt skogstokig.. var det inte så att du sett inge åka förbi i en raggarbil eller något sånt?
    En annan dröm.. den i Preve då han franska killen som åt kaviar bodde där och jag drömde att det var ett monster under sängen där vi sov.. å just efter jag hade slutat skrika så tog du i den starka kören av enmanna skrikkören? har aldrig varit så rädd tror jag

    SvaraRadera