Powered By Blogger

måndag, augusti 29, 2011

Nåväl Novell

Hej.
Jag drabbades idag av storhetsvansinne under några timmar.
Det ligger ju inte i min natur att haussa mig själv, västerbottning som jag är. Denna, för mig tidigare okända, drift - storhetsvansinnet - uppkom i ett panikslaget tillstånd av ekonomisk ångest. Insåg idag att jag var tvungen att låna ännu mer pengar för att kunna betala hyran, köpa mat o s v. Föreställde mig sedan att Lyxfällan skulle knacka på, att de skulle sätta sig ner vid vårt köksbord och försöka göra upp en rimlig avbetalningsplan baserad på mitt studielån och Fredriks arbetslöshetsersättning. Såg de där 100-lapparna på whiteboarden, hur balansräkningen inte gick ihop, hur proglamledarna slet sitt hår och talade till kameran och sa att det här var ett hopplöst fall. Kände Looser-L:et i pannan, hur det började bränna sig på plats liksom inifrån. Där och då så infann sig en panik som yttrade sig i att jag började leta efter olika sätt att vinna pengar på. Jag talar inte om Triss-lotter. Triss handlar om tur och jag har aldrig haft turen på min sida. Har alltid varit tvungen att kämpa mig till saker. Har faktiskt inte vunnit ens 25 kr de senaste 3 åren (har köpt ca: 1 lott/månad). Efter vilt länksurfande snubblade jag över detta som jag sett många gånger fladdra förbi i ögonvrån, men som aldrig fastnat ordentligt på mina näthinnor på grund av själva orimligheten i uppmaningen: "Var med och tävla om prissumman på 100.000 kronor". Det var en inbjudan till Umeå Novellpristävling. Och jag tänkte på fullaste allvar att det fanns en möjlighet att räddningen skulle kunna gestalta sig i form av detta pris! Det dröjde dock inte så länge innan det slog mig att jag inte har någon aning om hur man skriver en novell, att jag inte vet hur man skriver över huvud taget. Det var över 10 år sedan jag tvingades skriva i skolbänken. Efter det har jag bara skrivit ledsna blogginlägg samt ett och annat osammanhängande dagboksinlägg, ofta i spretiga versaler och med mängder av utropstecken. En galnings memoarer. Så nej jag ska inte skicka in något bidrag. Det skulle kännas som ett hån mot de som är duktiga på riktigt. Som om man skulle glida in på en konståkningstävling i hockeyrör, mjukisbrallor och stela leder och försöka tävla på samma villkor. Tips mottages nu tacksamt på andra, lättare och troligare sätt att tjäna pengar på. Typ Triss, fast inte Triss.

7 kommentarer:

  1. Hurra för din blogg som jag hittade ikväll! Jag skrattar högt ibland när jag läser den.

    SvaraRadera
  2. Ps: man kan vara med på medicinska experiment. De brukar annonsera om dem på sjukhuset. Alla jag vet har överlevt. Inte som triss, men nästan.

    SvaraRadera
  3. Anna A: Välkommen. Och tack för tips och uppmuntran!

    SvaraRadera
  4. Ps 2: Du förtjänar uppmuntrandet för du skriver så särskilt bra. Både det glada och det andra med.

    SvaraRadera
  5. Mvh en som tror på dig12:26 em

    Skriv en novell!

    SvaraRadera
  6. Fiskade alltså inte efter beröm, men ni är alltför vänliga som ger det hur som helst.

    SvaraRadera
  7. Frallan11:24 fm

    Det är väl då kulturen är som bäst - när alla får bidra, trots olika förutsättningar. Gör ett försök vetja!

    SvaraRadera