Powered By Blogger

onsdag, april 02, 2008

Det tredje sinnet

Jag lagade en vegetarisk currykyckling för tre dagar sedan och det luktar fortfarande curry här inne. Det finns många dofter att gilla men curryos är inte en av dem. Det är häftigt hur vissa dofter skapar minnesbilder direkt de får kontakt med luktorganet.
Det här är några sådana:

* Hyvelspån - Ett av mina första minnen är från det gamla sågverket i Krångfors. Pernilla Wahlgren var tydligen där men jag var mera into the hyvelspånbusiness.

* Grillad falukorv - För alla de åtskilliga gånger man varit på utflykt som barn med standardmatsäcken innehållandes: falukorv, kalla plättar med socker, varm choklad och limpmacka med ost.

* Varma kläder - Det finns ingen doft som för mig tillbaka längs minnenas allé som doften av nyligen torktumlade kläder. Som liten physalis brukade jag krypa ihop mellan torktumlaren och dörren och somna med varm luft blåsandes omkring hela kroppen.


Snart smälter snön bort. Då kommer en av mina favoritdofter att komma fram - doften av vår. Den låter ju romantiskt, fast egentligen luktar det mest förmultning. Men jag gillar det verkligen.
Andra favoritdofter:

1. Lancomes Hypnose
2. Skoter
3. Nylagd asfalt
4. Våfflor
5. My little ponys
6. Hotell

1 kommentar:

  1. Anonym11:01 fm

    My little ponys luktade himmel! Men, bensin på listan! Eller, är det bensin du menar med skoter? Eller går skotrar på diesel?
    Och kokkaffe, vill jag ha. Fick förresten en fin kaffekanna av Jenny, du ska få dig en tår när du kommer förbi! Ja, men då var väl jag färdig.

    /Emma

    SvaraRadera