Powered By Blogger

fredag, april 11, 2008

En dag ska jag ockå börja måla och skriva och göra musik som alla andra


Det intalar jag mig själv varje dag, men jag vet inte hur man skriver låtar; vilka ackord som funkar tillsammans, hur man bygger en melodi, inte den enklaste harmonilära. Jag vet inte hur man ritar rent tekniskt, än mindre hur man börjar rita; vilket som är begynnelsestrecket så att säga. Jag vet inte hur man skriver; hur man inleder en text, hur man fortsätter på det påbörjade, eller hur man avslutar och får allt att verka rimligt.
Men idag ritade jag i alla fall en teckning. En teckning av min dröm, den om gulsparven som rökte gula blend. Och det får nog bli där jag börjar om jag nu ska börja någonstans. För någon egen kreativitet har jag inte. Jag får istället ta den kreativitet som ges mig till låns av drömmarnas värld.
Det är jag och Salvador från och med nu.

6 kommentarer:

  1. Jag och viktor funderar på att bli coola designers, typ göra rare t-shirts.
    Vill du vara chef över tjej delen?
    Vi kan ju trycka den där gulsparven på en tröja, vår affärs ide är club, snea, solbrillor innomhus och skrikiga färger...

    Vad tror du är du med?

    SvaraRadera
  2. Klart jag är med!

    SvaraRadera
  3. Anonym7:29 em

    Vet inte om jag tycker att du lånar från dina drömmar. Dina drömmar är väl du? Och alla typer av inspiration är väl rätt? Det tycker då jag. Så du har kreativitet med andra ord.

    Att vara konstnär tycker jag innebär att kunna utnyttja de resurser man har och göra något av sina idéer. Och det kan du.

    SvaraRadera
  4. Gulsparven var det finaste jag sett, den tronar nu stolt på mitt kylskåp, manar mig till lugn och eftertanke. Hoppas du fortsätter rita - drömmar, fantasier eller verkligheter - för det är ju uppenbart att blyertslinjerna är dina vänner!

    SvaraRadera
  5. TUR TUR TUR att du inte 'vet hur man ska skriva' (måla/skriva låtar) alltså formulär A1-skrivande är ju kräkandes tråkigt. Det är risktagarna som lyckas med den riktiga konsten!

    SvaraRadera
  6. Johannes: gudförbjude att mina drömmar är jag.

    SvaraRadera