Powered By Blogger

torsdag, februari 21, 2008

Inlägg 200 - Merlene Ottey


Jag skaffade den här bloggen för några år sedan. Jag skrev i den tills jag upptäckte att jag bara blev jätteledsen och superavundsjuk på alla andra som skrev bra och roligt, att jag raderade allt jag hade skrivit. Det är typiskt mig att ge upp så där. Att tänka att bara för att det finns folk som är bättre på något än vad jag är, så är det inte längre någon idé att jag också ska hålla på med det. För jag orkar inte vara den ständiga bronsmedaljören. Så var det under hela låg-, och mellanstadiet. Vi var fyra tjejer i klassen. Den ena hade anorexia och var träningsnarkoman och vann såklart i alla löp-, och lilla vasaloppettävlingar. Den andra var lång och smal och även hon snäppet bättre än mig. Den tredje var ingen sporttjej, för att uttrycka sig så, och jag var medelmåttan - Merlene Ottey.

I högstadiet utvecklades jag mycket som fotbollsspelare och hade specialträningar med min tränare. Han skrev ett rekommendationsbrev där han skröt upp mig när jag sökte till fotbollsgymnasiet. Men jag kom inte med, blev helt förkrossad och rörde inte en fotboll på 6 år efter det.

Samma sak var det efter att jag tillbringat 6 timmar per dag i en månad i Honduras runt ett biljardbord. Jag hade blivit ganska bra, men jag höll inte uppe med att öva efter hemkomsten och när jag började spela igen hade jag tappat tinget och bröt nästan ihop av att förlora.

Jag har verkligen inte blivit bättre på biljard, och fotbollen har fått ligga mestadels orörd under ytterligare några år, men det är inte längre en katastrof. Och jag skäms inte längre över bloggen. Jag tycker fortfarande att jag skrivet dåligt och tråkigt och att alla andra skriver kul och bra, men tydligen tyckte någon häromdagen att jag borde skriva en bok, och det är ju fantastiskt. Bok eller inte, jag har ju alltid harlequinöversättningarna att falla tillbaka på. Jag är fortfarande som Merlene Ottey, men det känns helt okej.

10 kommentarer:

  1. ååå du är så sjukt bra Physi!
    Har tänkt det så länge och då är det en skam att jag inte har sagt det... Bok, översättningarna, hur du bloggar och skriver, hur du står på en scen, allt är geni! Fatta.

    Sen känner jag också så, om blogg och biljard t.ex.
    Fotbollen kom mycket senare för mig, men lik förbannat krockar ambitionsnivån och bilden av en själv med verkligheten. Tävlingsdjuret och hopplösheten gick även hand i hand under min envisa freesbeegolftid. (som varade i 5 år! hemskt! jag vet inte ens om jag har lagt av än!)

    Gruvar mig redan till vad som kommer hända när jag börjar med buggen igen. Kommer säkert få hjärnsläpp och börja grina.

    SvaraRadera
  2. Alltså Merlene Ottey var väl ingen medelmåtta? Hon var BÄST, som du!!!

    SvaraRadera
  3. Anonym6:52 em

    Det finns alltid nån som är bättre. ALLTID. BÄTTRE.
    I boken jag läser nu (tvillingarna i Sweet Valley) möter Jessica sin överman i balett. Det är skitsorgligt men i slutet av boken upptäcker hon NÖJET med att UTÖVA saker för personlig utveckling snarare än nöjet att prestera och vara bäst.

    Puss o lycka till imorr

    SvaraRadera
  4. Jag tycker att du skriver så sjukt bra, och dessutom är du kunglig på så många andra sätt (smörgåstårta är bara ett). Två saker:

    1. Följ med mig och spela inomhusfotboll någon lördag. Östra gymnasiet och väldigt otvungen stämning.

    2. Min kompis Jakob såg Merlene Ottey på en tågstation en gång! Hon är hur mäktig som helst, är du Merlene så är du den tuffaste jag vet. Men du kommer hur som helst väldigt högt på den listan.

    - Din bovkompis Viktor

    SvaraRadera
  5. Anonym11:03 em

    alltså bara så du vet:
    du är ju inte en av dom jag ratar när jag skriver ner dåliga bloggare, du vet ju för tusan hur man översätter "her hair a peculiar shade of red that had hung long, with untamable bumps and waves in all the wrong places." till svenska!

    SvaraRadera
  6. bente: Upp i sadeln bara. Börja bugga, gå och grina, torka tårarna och ta en ny svängom.

    Two Whithe horses: Nä, hon tog bara 4 guldmedaljer under sin typ 25-åriga karriär, men en miljard silver och guld

    Moralkakstanten: Jo, det är just det jag håller på att lära mig, och det är härligt härligt.

    Viktorov: Jag kommer gärna på lördag och blir bortdribblad av dig. Det kan hända att jag börjar grina, men då är det bara att slå mig i ansiktet. Och du - TACK.

    Elsa: Det känns skönt att du låter dig imponeras av mina översättningar!

    SvaraRadera
  7. Jag vill vara med deg på torsdagsflögten! Mer än du tror!

    SvaraRadera
  8. Anonym10:45 em

    Moralkakstanten: Varför berättar du slutet på böcker? Jag hade tänkt börja plöja tvillingarna, men det känns ju poänglöst om man ska få sluten kastade i ansiktet sådär. Skärpning!

    SvaraRadera
  9. Jag hatade alltid hon amerikanskan som vann över Ottey.. Vad hette hon, Gail Divers va? uuuuh

    SvaraRadera
  10. Ja, Gail Devers! Med naglarna!

    SvaraRadera