Powered By Blogger

onsdag, mars 12, 2008

Ring P1!


Jag är hemma från jobbet idag. Har inte varit hemma fån jobbet mer än en dag sedan jag voltade med bilen. Jag har varit oförskämt frisk i ett antal år nu och när jag har blivit sjuk har det aldrig varit sängliggandesjuk. Nu lyssnar jag på Ring p1. Det ringer en massa roliga personer.
Här är några exempel:

En skånsk gubbe tycker att man ska kalla romer för zigenare och svarta ska kallas negrer. Täppas försöker få honom att förstå att även om inte han (gubben) tycker att det spelar någon roll vad det heter, så kanske vissa individer tar illa vid sig av ord som zigenare eller neger. De är ju påminnelser om diverse förtryck genom historien. Gubben svarar att han minsann känner en neger som inte bryr sig om vad han kallas. "Hej kompis!", brukar den mörkhyade bekante tydligen säga till gubben.

En gammal kvinna ringer och säger att hon vill dö, och är bekymrad över de svenska förbuden mot läkarassisterade självmord och aktiv dödshjälp. Täppas frågar om hon inte kan göra det själv, för så svårt är det ju inte. Kvinnan svarar att hon gärna mottager en manual eller instruktionsbok för hon vet själv inte hur hon ska göra.

En finlandssvenska svarar på Expressens utlåtande om att man bör lägga ner Ring p1 för att det har blivit en anslagstavla för rasistiska och nazistiska kommentarer. Hon avslutar sitt utlägg med att säga "Man måste lyfta på locket, annars kokar grytan över".

Om jag ringde in skulle jag vilja prata om att staten borde införa subventioner för mensskydd. Fatta hur dyrt det är med de där onödiga utgifterna! Varje månad! Helt sjukt! Fast nä, jag skulle kanske inte våga prata om mensskydd i radio ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar