Powered By Blogger

söndag, mars 23, 2008

Snart drar jag till Skelleftehamn med en termos kaffe

Det handlar inte om att vara religiös. Det handlar om vanlig allmänbildning. Vet folk verkligen inte varför vi firar påsk? Okej om man är 16 år, men jag citerar Carina, 44 från lördagens Norran:

"Påsk, vad var det nu igen, det var nåt om Jesus va?"

och Benny, 57:

"Det var väl den där karln Jesus som skickades till himmelen."

Jag blir uppriktigt provocerad. Det handlar om ett kulturellt arv som har haft betydelse för vårt samhälle, och det borde väl alla ha något intresse av att kunna för att förstå vår samtid.

4 kommentarer:

  1. Jag är med dig i frågan. Haha, "den där karln Jesus". Folk vet bara när på året tv visar Melodifestivalen.

    Du, question for you: vill du beställa lite grejer från Strawberrynet nu när lönen kommer? Ring.

    SvaraRadera
  2. Anonym1:34 fm

    Vad att uppröras över? Vill vi(samhället) ändå inte kicka ut det religiösa ur det offentliga rummet? Om det är kultur det handlar om kan vi väl skapa ny sådan utan religion i som funkar lika bra? För religion är väl inte grunden för god kultur? Finns mycket kultur i vår historia som inte haft med religion att göra. Varför inte bygga vidare på den?

    SvaraRadera
  3. Det handlar om allmänbildning! Sen bryr jag mig inte huruvida det religiösa tar plats eller inte. Men ateister har ju en fallenhet att agitera mot allt som har med religion att göra. Om vi vänder på det och ser religionen som ett historiskt begrepp så kanske det kan kännas relevant? Eller?

    SvaraRadera
  4. Anonym7:53 em

    Jag vet inte om din formulering är att vända på saker. Men frågan är om man kan reducera religion till ett historiskt begrepp utan att göra det till något annat än vad det per definition är? Även om man skulle kunna göra det, vad säger det om vad det liberala samhället lägger i den moderna individens rätt att själv avgöra vad som är viktigt att veta. Är inte det lite det som är det liberala tänket som alla svenskar (inkl den mest solidariska vänster orienterade) är mer eller mindre färgade av, att individen väljer det som är intressant för individen, inte det som är intressant för gruppen som sådan. Tycker jag inte att påsk är intressant eller viktigt för min allmänbildning, varför ska jag då lära mig något om den? Jag tycker nästan att det är bra gjort av Benny och Carina i det Sverige som VI är med och formar att överhuvudtaget veta att han hette Jesus och att han fick åka upp till himlen.

    SvaraRadera