Powered By Blogger

fredag, juli 20, 2007

Sarek dag 3


Sista dagen var egentligen inte så händelserik. Vi vaknade, åt gröt ihopblandat med blåbärssoppa och gick de 16 kilometrarna tillbaka till bilen. Allt det vackra var bara en upprepning av dagarna innan. Myggen likaså. Tredje dagen var mer en tid för eftertanke. Så varför inte summera allt:

Det är inte självklart att kunna vandra i fjällen med hela ens familj. Man älskar alla, men det finns samtidigt inte några människor som man kan bli så irriterad på som ens familjemedlemmar.
Därför satte Familjen Physalis upp en regel, vilken visade sig fungera väldigt bra:

* Alla fick tre gnäll var att handhålla med under de tre dagarna. Dessa fick man fritt disponera över. Man kunde alltså göra sig av med alla tre under den första timman, pytsa ut dem på ett ordentligt gnäll per dag eller helt enkelt gnälla skiten ur sig på hemvägen. Jag har lätt till både gråt, skratt och gnäll, så denna regel välkomnade jag med öppna famnen. Mina bröder, som är av tåligare virke, var kanske inte så mycket till hjälp av denna regel, MEN de kunde gynnas ekonomiskt genom att sälja sina gnäll till mig till exempel. Var efterfrågan stor så kunde de ta schweinigt mycket betalt. Var den låg fick de nöja sig med en femma.

Resultatet blev strålande. Alla gynnades av regeln, och bara tanken på vilken smart uppfinning vi kommit på gjorde att vi knappt gnällde någonting. Dessutom sjöng vi den gamla visan från 50-talet som mamma lärt oss alla:

Ta fram det bästa humör du har var morgon solen går opp! / Försök att hålla det ständigt kvar fast solen går runt i sitt lopp. / För om du bara tänker så / "det här var skojigt, det måste gå" / det finns ingenting som är svårt för dig / Gå fram med ett sjungande hej - HEJ!


Jag bjuder också på en 5-i-topp-lista på bästa sakerna att ha med sig i fjällen!

1. Myggnätshatten
2. Djungeloljan
3. Toapappret
4. Trangiaköket
5. Det bästa humöret du har

Och 5-i-flopp-listan ser ut så här:

1. Crocs
2. Partytält
3. Periskop
4. Cigaretter
5. (Här kom jag inte på nåt bra (dåligt). Känn er fria att fylla i som en interaktiv del i min blogg)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar