Powered By Blogger

onsdag, juni 29, 2011

Arbeit macht geld


Nu åker jag iväg några dagar på arbetsläger hos brorsan, ska försöka få dem ett steg närmare inflyttning. Det blir skönt att jobba med kroppen lite grann. Jag har även bestämt mig för att ta ett lån av mina föräldrar och försöka njuta av sommaren. Förhoppningsvis kommer jag också få ett någorlunda välbetalt jobb inom några år och då kan jag betala tillbaka. Pappa berättade att min farfar var den enda i en syskonskara på sju barn som valde att studera, ja han var till och med den första personen i Gnosjö Kommun som tagit en högskoleexamen! Han lånade pengar av sina bröder, vilka jobbade med "riktiga" jobb, för att finansiera studietiden. Och när han var klar så började en lång och trägen återbetalning som varade i tjugo år innan sista kronan var återgäldad. Han gjorde det. Med dåtidens förutsättningar, omgivningens syn på utbildning kontra arbete, utan csn-lån. Då måste jag tillåta mig själv att också göra det. Han ger mig nog tummen upp från himlen.


1 kommentar: