Powered By Blogger

måndag, juni 06, 2011

En fyra för tre


Vi var på praktik i Sthlm, Fran och jag. Och Sofia från klassen, som dessvärre inte fastnade på bild. Vi bodde i en fyra för tre, utan Göran Gillinger, men med fyrkantiga vardagsrumsmöbler i svart skinn. På väggarna hängde canvastavlor med macrobilder föreställandes blommor eller slipade stenar och skira löv. Mycket mindfulness. Möbeln ovanför platsar dock inte in i kategorin "Mindfulness". Mina ögon brändes ut ur sina hålor och hjärnan överhettades av ilska när jag tittade på den. Ek, borstat stål och frostat glas. Kanske mina 3 värsta material. I alla fall ek så som det konsumeras nu, inte i regalskeppet Vasa där det är ett tufft material.

Fran gjorde ett genidrag och köpte fryst pizza som hon toppade med Pizza 1: soyagrytbitar och ädelost. Pizza 2: Fetaost, färska champinjoner och soltorkade tomater. Jag kommer att minnas det som den bästa måltiden i Maj. Kolla så husmoderlig och snygg hon är, Fran!

Sen blev det poltergeiststämning. Fran började rulla med ögonen och skaka svartpepparkvarnen som besatt. Ja, hon var faktiskt så besatt av svartpeppar´n att hon tog med den från Umeå. Faktum är att hon rensade sitt kryddskåp för vår skull och riskerade att åka på fetböter med 5,6 kilos övervikt i bagaget. Även duken på bordet tog Fran med från Umeå. Ni förstår ju att man måste tycka om henne!

En dag cyklade jag omkull. Ja det har jag ju redan skrivit om, men här är en bild ifrån väntrummet. Fredrik satt trogen vid min sida större delen av tiden, men gick iväg en sväng och kom sedan tillbaka lycklig som ett barn efter att ha funnit sitt bästa godis, på påse, i en godisautomat. I väntrummets TV-apparater rullade hockeyVMsemin, vilket var en liten tröst mitt i allt. Fredrik stannade kvar långt efter att jag ledbruten åkt hemåt och såg färdigt matchen med salta grodor långsamt smältandes på tungan. Det tyckte jag var roligt gjort.

Så här såg olycksarmbågen ut efter ca: 3 dagar. Jag ler ett Mona Lisaiskt leende och bakom det leendet döljer sig ett avgrundsvrål av smärta. Så, då var det mysteriet löst.

Ca: 1 vecka senare. Lila har blivit rött, blått har blivit gult och grönt har blivit brunt. Lägg även märke till sängkarmen i smide och furu. Inredningen i vår lägenhet var värre än om Simon and Thomas fått fria händer och jag vill ge dagens ris till alla inblandade i möbleringen av den, allt från producenter, till leverantörer, mellanhänder, butiker, försäljare och köpare. Dagens ros ger jag till Göran Gillinger. Motivering överflödig.

2 kommentarer:

  1. Det känns bra att svartpepparen inte följde med hem. Jag hoppas att Fredrik kan hantera dess starka makt över både vilja och förstånd.

    SvaraRadera
  2. Nja, den har tagit över både hans kropp och förstånd. Han får något panikartat i ögonen när den inte står på bordet. För förhållandets bästa ser jag till att alltid ha några extra i beredskap.

    SvaraRadera