Powered By Blogger

tisdag, juni 14, 2011

Tager du detta tillbakablickande blogginlägg

Andra saker som hände sommaren 2010: Jag var på TRE bröllop. 

Bröllop nr 1. Kom direkt från Capellagården till Baggböle loge där finaste Teres och David gifte sig. Teres lärde jag känna när jag flyttade till Umeå. Då hade hon svart hår och var en av de mäktigaste personer jag träffat, och det är hon fortfarande. På senare år har vi inte umgåtts alls, inte så att vi glidit isär, det känns som något annat. Hon är mig hur som helst fortfarande mycket kär och jag kan längta efter hennes skratt och sakna hennes sällskap precis som med vilken avlägsen vän som helst.


Vacker klänning, vacker håruppsättning, vackra smycken, vackra människa!

Bröllop nr 2. Det gick någon vecka. Sedan var det dags för min älskade sväga och finaste Stenens bröllop. Nej, hon är inte min riktiga svägerska, men för typ 10 år sedan så dejtade jag hennes storebror och det var så vi fann varandra. Kärlek vid första ögonkastet var det och sedan dess har hon tagit ett av de största rummen i mitt hjärta. Jag ba "Bye bye big brother. Hellooo little sister!" Vi ses inte heller ofta, inte heller hörs vi. Hanna är så förfärligt upptagen hela tiden med att träffa andra som har blivit slavar under hennes kärlek. Men likaväl upptar hon den där stora sviten i mitt hjärta. På det här bröllopet var jag och Ogge bröllopsvärdar. Det var väldigt nervöst. Efter välkomsttalet var vi ganska sänkta och jag var så sänkt att jag sänkte mitt glas rödvin på två sekunder. Men det tog sig och när natten blivit till morgon var vi båda sjukt nöjda och lättade.


Blundbild, jag vet, men det är den enda jag har på brudparet. Int hade jag tid å gå runt å fota!


Martina, drop dead gorgeous!


Det var de som var hemgiften.


Ljuvaste natten på Norrbyskär, med en sol som bara tog sig ett hastigt dopp i  havet vid horisonten för att sedan stiga upp igen, ren och fräsch och redo för att skina i 23 timmar till.


Bröllop nr 3. Min gamla vän Fredrik som jag spelat med i Knugen gifte sig med fina Emma i ett kapell vid en sjö. Tänk vad dåligt minne jag har, men jag minns inte vad platsen hette fastän det var så sjukt vackert där. De hade samma vigselförrättare som David och Teres, och hon höll samma vigseltal, men det gjorde inget då det var väldigt bra. Jag var med i bröllopsbandet och vi spelade en kort repertoar med låtarna: A design for life - Manic Street Preachers, Starry Eyes - Veronica Falls, Jag vet inte vem jag är men jag vet att jag är din - Håkan samt Free love on the free love freeway - David Brent.


 


Fotade ett moln som såg ut som en flodhäst som håller på att äta upp solen.

Den här sommaren är det plötsligt inga bröllop, inget värdinneskap att vara nervös inför, ingen mösexa/svenhippa att planera. Det ger en massa tid att fundera på hur man själv skulle vilja ha det om man skulle gifta sig. Jag tycker att det känns mindre och mindre självklart med giftermål för varje år som går. Det är väl den där symboliska akten som är det starkaste argumentet. Och så profana anledningar som att vissa saker blir lättare juridiskt samt att det är kul med bröllopsfester och att det är en chans att träffa alla man älskar under ett och samma tak, under en och samma dag. I övrigt kan man ju faktiskt göra de där löftena till varandra ändå, också inför Gud om man vill det. Sedan skulle jag vilja ta bort så mycket bröllopskt att jag inte vet om det skulle vara likt ett bröllop efter det. Bara en sådan sak som bröllopsfoto tycker jag är skitsvårt att förhålla sig till. Skulle inte kunna ta det seriöst att stå på t ex en klippa vid havet och le in i kameran. Skulle var tvungen att göra något clownaktigt. Vill ni gifta er? Och i så fall varför/varför inte?

2 kommentarer:

  1. Officiellt NEJ. Av flera anledningar, den ena mer politiskt korrekt och torr än den andra. Men för ett tag sedan under en middag var vi några som pratade om giftermål. Eller BRÖLLOP snarare. Och då...surprise! Kröp det fram saker ur den mentala skämsboxen minsann. Trots min utåt sett benhårda anti-inställning, så visade det sig att jag tänkt ut den vräkigaste brudutstyrseln..ever!! Bara att ta ordet "brud" i min mun, fick det att isa sig i kroppen. Av både skam och njutning!

    SvaraRadera
  2. Haha! Gillart. Alltså jag gillar att VARA på bröllop och tycker det är fint med allt möjligt ryschpysch när andra gifter sig. Kan bara inte se mig själv i det, fast jag önskar att jag kunde det!

    SvaraRadera