Powered By Blogger

onsdag, december 12, 2007

Gästabudet i Sävargården

Min kamera är på vift. Jag skulle verkligen vilja visa alla bilder från mitt hem (fast jag menar egentligen bara min julgran), men det får vänta.
Istället kan jag berätta att jag varit på julbord med jobbet. På Sävargården. Jag har alltid varit den som samlar ihop pengar för att köpa en blomma till läraren. Det började redan i årskurs 1 i min lillgamla hjärna. Idag har jag vuxit ur den lillgamla kostymen. Nu är jag bara gammal men samlar fortfarande in pengar till presenter. Våra chefer fick ett Amaronevin var. Expediten på Systemet såg sjukt impad ut när jag kom där med tre lyxpavor.

Det fanns inget vegetariskt julbord så jag fick en omelett med svamp till förrätt och en lasagne till efterrätt. Int så juligt. Sen var det efterrättsbuffé. Den kunde jag äta allt ifrån. Fast inget var riktigt gott. Chokladgodisarna var brända, saffranscheescaken var för dallrig, marängswizzen hade ingen glass, tårtan var för mastig och ostkakan smakade bara bittermandel. Att jag sedan råkade dekorera marängswizzen med kryddpeppar och salt gjorde inte saken bättre.
Vad ska man göra för mat till det vegetariska julbordet i år? Nån som har tips? (OBS! Bemöda er icket om att tipsa om auberginesill eller vegetarisk Janssons frestelse. Det går fetbort.)

7 kommentarer:

  1. Rödbetspaté. Sjukt gott.

    SvaraRadera
  2. Anonym11:01 fm

    Jag äter bara tunnbröd med julost.
    Saffranspiroger
    Grönsakspaté med vitlökssås
    cocktailkorvar
    och SENAP

    SvaraRadera
  3. rotsakslåda. men alla recept på detta tål att man skippar sirapen. man äter liksom nog med socker på juln ändå.
    http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=2556

    SvaraRadera
  4. Anonym3:45 em

    http://www.vegetariskt.com/visarecept.asp?ReceptID=1996

    Falska köttbullar- grymma! Görs på bl.a. mandel, ägg, ströbröd och ost och enkla att variera med kryddor- ex.vis fetaost, curry, tomat m.m.

    SvaraRadera
  5. Anonym5:20 em

    Dopp i grytan. Allt man behöver. Och potatis.

    SvaraRadera
  6. Pate har jag verkligen aldrig ätit. Har ni nå recept så mottages det gärna.

    SvaraRadera
  7. Anonym10:45 fm

    du ska få mina recept, jag gjorde julbordet förra året och lyckades få mina blodtörstiga föräldrar att skippa julskinkan

    SvaraRadera